A FICSAK Szülőakadémia 2024. tavaszi sorozatában Gróh Ilona, a Ringató alapítója tartott 4 alkalomból álló előadás sorozatot a zenei nevelés témakörében.
Az online sorozatra hatalmas volt az érdeklődés: több, mint 700 érdeklődő regisztrált, és alkalmanként 140-190 fő vett részt ezeken az előadásokon. Ezekből adunk ízelítőt cikkünkben.
Gróh Ilona elsősorban énektanár-karvezető. Hivatalosan már 20 éves a Ringató, ami egy olyan zenei nevelési program, ami kifejezetten kisgyermekes családok számára készült. Egyszerűen leülnek a szőnyegre, énekelnek és játszanak, mintát adnak a szülőknek.
Az első előadás címe: Hogyan teremtsük meg a természetes fejlődés lehetőségét kisgyermekkorban a zene által?
Megtudtuk, hogy a kisgyermeknek már az anyaméhben is szüksége van az éneklésre és a gyengéd érintésekre annak érdekében, hogy erős és hatékony kapcsolat alakuljon ki közte és édesanyja között. Nagyon fontos az az időszak, amikor a kisgyerek még nem kerül bölcsődébe. Egy egészséges kisgyerek esetében hároméves kor alatt nincs szükség különféle fejlesztő foglalkozásokra. Nem az a cél, hogy 10, vagy 20, vagy akárhány éneket, vagy mondókát tudjon, hanem az, hogy annak, amit ismer, annak örüljön és szívesen hallgassa. Ennek hatására jön létre az úgynevezett zenei transzfer, melyet Ili részletesen kifejtett az előadásában.
A második előadás a zenei tehetség felismeréséről és támogatásáról szólt.
Amikor azt mondjuk, hogy tehetséges valaki, akkor megfogalmazhatjuk ezt úgy is, hogy általában bizonyos képességben az átlag fölött áll. Azonban van egy másik nézőpont is: lehet, hogy valakinek csak egy területen van kiemelkedő képessége, és ezáltal sokkal jobb eredményeket ér el ezen a területen, mint az átlagos ember. Szoktak tehát beszélni például zenei tehetségről, nyelvi tehetségről, de létezik matematikai-logikai képességekben kiemelkedő gyermek.
A zenei tehetség korai jelei már a gyermekkorban megmutatkozhatnak, például azáltal, hogy a kisgyerek érzékenyen reagál a zenei ingerekre vagy kíváncsian kérdezgeti a környezetében hallott hangokat. Ezek a korai jelek arra utalhatnak, hogy valaki zenei tehetséggel rendelkezik, de még nem jelentik azt, hogy az illető később muzsikus lesz. Az ilyen korai jelek azonban fontosak lehetnek a tehetség kibontakozásának folyamatában.
Szó volt még a tehetség ápolásáról, a családi környezet hatásáról, illetve hogy mennyi a sok vagy kevés inger a zenei nevelésben.
A harmadik előadás a különböző életkorú gyerekek zenei nevelését járta körül, legyen szó otthonról, óvodáról vagy iskoláról.
Az otthoni zenei nevelés során nagyon sokat jelent a kicsi gyerek számára az, ha az ő számára fontos személy énekel neki, még akkor is, ha az az ének nem tökéletes. Lehet ez a személy akár az édesanyja vagy az édesapja vagy a nagyobb testvére vagy a nagyszülője, bárki, akihez érzelmileg kötődik. Látja őt, bele tud szólni, újra kérheti ugyanazt a dalt, ugyanúgy, ahogy a mesét, amikor mesélünk neki. A személyes kapcsolatnak nagyon fontos szerepe.
A zene és a játék iránti szeretet már korán kialakul a gyerekekben. Az őszinte érdeklődés és az önkéntes zenei nevelés segíti őket abban, hogy felfedezzék a dalok és játékok világát. Nem kell erőltetni, nem kell túlgondolni, csak természetesen, örömmel és szeretettel kell csinálni.
A bölcsődékben, óvodákban Forrai Katalin módszertana alapján dolgoznak a gondozók. Nem született ennél jobb módszer. Kati néni módszertana, kiváló példa a hatékony zenei nevelésre. Ezek a módszertanok, mint például az élő ének az óvodában és az ének a bölcsődében, igazán értékesek és hatékonyak.
Az óvodában dolgozó kisgyermeknevelők és óvónők fontos szerepet játszanak abban, hogy felhívják a gyerekek figyelmét a körülöttünk lévő világ hangjaira is. Az óvodában és bölcsődében szerzett zenei tapasztalatok előkészítik a gyerekeket a hangszeres játékra. Bár a hangszeres játék tanulása később kezdődik, az élő zenei élmények fontosak a fejlett finommotorika és figyelemfejlesztés szempontjából. Mindkét intézményben az éneklés és zenei nevelés segítik a gyerekeket az érzelmek kifejezésében és az egészséges fejlődésben.
A negyedik előadáson arról hallhattunk, mi mindent fejleszt a zenei élmény
A zene a lélek formálására alkalmas, az emberré nevelés eszköze. Számtalan idézet próbálja kifejezni azt a sokrétű hatást, ami végső soron a különböző területeket fejleszti – de nem csak azzal kell foglalkozni, ami fejleszt!
A zenehallgatás az élő énekszót jelenti kisgyermekkorban, ennek feltételeit, a körülményeket meg kell teremteni, akkor hat értelmileg és érzelmileg egyaránt.
Az ölbeli játékok a beszédfejlődésre hatnak legerősebben, de említhetjük a figyelem, koncentráció fejlődését, bővül a képzelet, a fantázia, a memória is. Óvodásoknál megjelennek a körjátékok, ezáltal a szabályok betartása, önfegyelem, közösség, szocializálódás, alkalmazkodóképesség erősödik. Ezekben a játékokban megjelenik az izgalom, az átélés, a szerepjáték is. Mivel a játékoknak van eleje és vége, az elvont gondolkodás is szükségessé válik, ami később a matematikai gondolkodásra van pozitív hatással.
Összességében azt mondhatjuk, minden szülő, nagyszülő és gyermek csak nyer azáltal, ha egészen születésétől – vagy még előbb – énekelnek, játszanak, mondókáznak együtt, mindig annyit, amennyi mindenkinek jólesik. Nem kell görcsösen tenni, fontosabb a közös élmény megélése. A zenei nevelés pozitív hatásai pedig közben észrevétlenül beivódnak és gazdagítanak.
Az előadásról készült felvételeket és az ezek alapján készült cikkeket a Ficsak Családi Tudástárban tudjátok visszanézni. Ez egy ingyenes felület, csupán regisztráció szükséges a használatához. Gróh Ilona videóin kívül 25+ szakértő számos anyaga található meg a családi élettel kapcsolatban, érdemes a többi előadást, írásos anyagot is áttanulmányozni!
Kattints a képre és regisztrálj: