2024. szeptember 1-től bevezetésre kerülő 245/2024. (VIII. 8.) Korm. rendelet szerint használatában korlátozott tárgynak minősülnek 1-13. évfolyamon a telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internetelérésre alkalmas okoseszközök.
A Ficsak gyermekvédelmi kampányának egyik fontos eleme gyermekeink védelme a digitális eszközökkel, online világgal kapcsolatban, így felkértük Hal Melinda klinikai szakpszichológust, a téma szakértőjét, hogy világítsa meg a döntés hátterét és segítsen a szülőknek abban, hogy megalapozott véleményük lehessen.
A 2024. augusztus 28-án online tartott előadás végül meglehetősen interaktív lett, a résztvevők számos kérdést tettek fel a témával kapcsolatban, melyekre mind kimerítő választ kaptak.
Eddig ösztönöztük, most meg tiltjuk?
Hal Melinda egyértelművé tette, hogy az új szabályozás nem tiltás, hanem korlátozás. A tanároknak továbbra is van lehetőségük használni ezeket az eszközöket a tanításban, valamint speciális esetben – például orvosi indokkal – egész évre „felmentést” kaphat az, aki erre jogosult.
Számos példa van nemzetközi szinten már a korlátozásra, valamint Magyarországon is találhatóak iskolák, ahol eddig is szigorú házirend volt érvényben, néhol épp a szülők kérésére.
A törvény bevezetésének indokoltságát a tudományos kutatások alátámasztják: könnyen kialakul függőség, látványosan romlottak a kognitív funkciók, mint a figyelem, a szövegértés. Ezt a hazai kompetenciamérések is igazolják. Azokban az országokban viszont, ahol már szigorították az iskolai használatot, ismét javulni kezdtek ezek az értékek.
Egy felmérés szerint (Ward et al.,2017) az okoseszközök figyelemelvonási képessége nem csupán használat közben, hanem már az eszközök elérhető közelségének tudatában is végbemegy. Már az is rontja a kognitív teljesítményt, ha az osztályban másvalakinél van készülék. Ezért az okoseszközöket nem elég az iskolatáskába elrakni, szükséges az intézménybe lépve összegyűjteni és elzárva tárolni.
Milyen hatása van az okoseszközöknek a gyerekekre, fiatalokra?
Az előadó sok visszajelzést kapott arról, hogy gyakran már az óvodába úgy viszik a szülők a gyerekeket, hogy az autóban kezükben van egy telefon vagy tablet, amin mesét néznek.
Megtudhattuk, hogy a túl sok inger az agyban visszafordíthatatlan biológiai elváltozásokat okoz: a két agyfélteke között nem alakul ki a megfelelő kapcsolat, ami negatívan hat többek között az empátia kialakulására és az érzelmi intelligenciára.
Napi egy óránál lényegesen több képernyőidő esetén a gyerekeknél, fiataloknál a gondolkodás lelassul, a megértés romlik, ezáltal a tanulás, a teljesítmény is visszaesik. Jelenleg átlagosan 40 másodperc az, amennyi ideig egy gyerek koncentrálni tud egy dologra! De változik a nyelvhasználat is, hiszen más az élő beszéd, mint amit a chat-ben használnak. A szociális kapcsolatok minősége is átalakul, és még szemkárosodásra is számítani lehet.
Sajnos a klinikai praxisban egyre több olyan fiatal fordul meg, akik online zaklatás áldozatai lettek, legtöbbször épp az iskolán belül történnek ezek. A zaklatás hatására növekszik az önsértések, öngyilkosságok száma, a depressziós fiatalok gyakran maradandó károsodást szenvednek el pszichésen. Jelenleg minden negyedik 18 év alatti fiatalkorúnál megjelenik valamilyen mentális zavar tünete!
Mi a megoldás?
A törvény bevezetése apropót jelent mindezek átgondolására és komolyabban vételére. Egészséges alternatívát kínálhatnak a családok is, elsősorban példamutatással, közös beszélgetésekkel, kütyümentes programokkal. A sport és a valódi társas kapcsolatok értékét érdemes ismét felerősíteni, és hangsúlyt fektetni az érzelmi intelligencia fejlesztésére is.
Otthon ki lehet vinni az internetelérésre használt eszközöket a közös családi térbe, hiszen az is visszatartó erő a káros tartalmak nézegetése kapcsán, hogy a szülők jelen vannak. Ráadásul így az ezeken töltött idő is könnyebben nyomon követhető.
Ha esetleg már kialakult függőség, és a mobil elvétele problémát jelent, a szorongást, esetleges pánikot kezelni szükséges. Beszélni a gyerek félelmeiről, miért jelent számára az eszköz biztonságot, mit tud általa megoldani.
Fontos lenne szétválasztani a szórakozást és a munkát vagy tanulást, nem ugyanazon az eszközhöz kapcsolni mindkettőt.
Továbbá érdemes észben tartani, hogy a normális az, ha képesek vagyunk időnként kicsekkolni az online térből és elhinni, hogy nem maradunk le ezáltal semmiről.
Hal Melinda előadását visszanézheted a Ficsak Családi Tudástárban!
A Tudástár használata ingyenes, csupán regisztrációra van szükség.
Az előadást ezen a linken találod, kattints ide!
Kütyühasználat óvodás korban, óvodában?
Az előadásban is említésre került ez a korosztály, ezért felmérést indítottunk a szülők körében: mennyire van jelen a 3-6 évesek körében a televízió, okostelefon vagy tablet mind az óvodában, mind otthoni környezetben.
A kérdőív kitöltői között értékes nyereményeket sorsolunk ki!
Töltsd ki, mondd el a véleményed és nyerj: https://bit.ly/ovoda_felmeres