Dr. Balatoni Katalin pedagógiai innovációk előmozdításáért és a családbarát oktatási környezet erősítéséért felelős miniszterelnöki biztos 2025. június 17-én tartott online fórumot, melynek első felében részletesen bemutatta azokat a változásokat, melyek ősztől lépnek életbe az iskolába készülő, nagycsoportos korú óvodások nevelésében.

Több, mint 360 érdeklődő regisztrált és közel kétszázan vettek részt élőben az ország minden szegletéből ezen az online alkalmon. Külön öröm volt látni, hogy egyaránt érdeklődött a szakma: óvodapedagógusok, igazgatók, gyógypedagógusok, alsós tanítók, valamint a szülők is. Úgy gondoljuk, ez a közös párbeszéd hiánypótló volt és eloszlatta a kételyeket is.

Dr. Balatoni Katalin több konkrét és személyesen megtapasztalt példán keresztül érzékeltette, miért volt erre szükség. Azt is megosztotta, hogy a legtöbb intézményben nem lesz semmilyen változás, hiszen már most is azon elvek mentén zajlik a nevelői munka, amik most hangsúlyosabban kapnak helyet a megújuló programban, amit külön meg is köszönt a pedagógusoknak. Azonban nem mindenhol van ez így, ezért szükséges az egységes iránymutatás.

Szó volt többek között

  • a szabad játékról, ahol fontos, hogy előbb megtanuljon a gyermek játszani;
  • a mozgásról, ami ellensúlyozza az esetleges képernyőhasználatot;
  • az élőszavas mese fontosságáról;
  • a magyar kultúra átadásáról, mint alap, amire építkezni lehet később;
  • a természetes alapanyagokkal való alkotásról.

Fontos: megmarad a módszertani szabadság, ugyanakkor egységes keretet kap a nevelői munka.

Továbbra is az óvónő az,a ki legjobban ismeri a gyermeket és tudatosan tudja a számára legmegfelelőbb módon biztosítani az egyéni fejlesztést. Az összesen napi 45 percbe beletartozik az esetleges logopédiai vagy egyéb foglalkozás is, és nem úgy kell elképzelni, hogy 45 percre leültetik a gyermeket feladatokat megoldani. A 45 perc része a mozgás, a körjáték is akár!
Mindez ráadásul nem jár majd plusz adminisztrációs teherrel és nem borítja fel az óvodák megszokott működését sem, hiszen továbbra is intézményvezető és fenntartó hatáskörében marad a döntés, homogén vagy vegyes csoportokat alakít-e ki.

A döntések meghozatalát komoly szakmai előkészítés és széles körű társadalmi egyeztetés előzte meg, erről is részletes tájékoztatást kaphattunk. A cél közös: a gyermekek fejlődését leginkább támogató óvodai környezet biztosítása.

Köszönjük az alapos tájékoztatást, a sok feltett kérdés megválaszolását!