Tartalmas előadáson vehettek részt az érdeklődő szülők 2025. május 28-án online előadásunkon: a téma az óvoda-iskola átmenet segítése volt, ám a kognitív képességeken túl rengeteg gyakorlati támpontot kaptunk ahhoz, hogyan készítsük fel gyermekeinket erre a nagy változásra?
Külön öröm volt látni, hogy a szülőkön kívül óvodapedagógusok és tanítók is kíváncsiak voltak minderre, szeretnék ők is segíteni és támogatni ezt az időszakot, ezt mutatta a sok feltett kérdés is – hiszen a gyermek a legfontosabb mindebben!
Az előadó Szigethi Zsófia gyógypedagógus volt, aki rendkívüli érzékenységgel és gyakorlati tapasztalattal a háta mögött beszélt arról, hogy mennyire fontos a gyermekeknek ebben az időszakban a biztonság. Hiszen az eddig jól ismert óvodai világukat felváltja az iskola, nem tudják elképzelni, mire is számítsanak, ami szorongással jár. Az egyik legjobb, amit a szülő tehet, ha van lehetőség megnézni a helyet, ahová járni fog, ha az iskola is partner ebben és szervez akár nyílt napot, ismerkedős alkalmat a leendő elsősöknek.
Amiben még segíthetjük a felkészülést, az a társas helyzetek kezelése
A mentalizáció a kulcs, annak a megértése, hogy mások elképzelései, szándékai, vágyai különböznek a miénktől. Egy konfliktusos helyzetben például lerajzolhatjuk, ami történik, ami segíthet gyermekünknek beleérezni magát a másik helyzetébe. Ezután lehet azt is megrajzolni, mit csinálhat legközelebb e helyett. Ez is fejlesztés!

Strukturálni az időt és a teret
Jó, ha van kijelölt helye a tevékenységeknek, ahogy nem a konyhában tisztálkodunk például. Ha van egy konkrét helye az iskolai holminak, a tanulásnak. A jól strukturált környezet is biztonságot jelent. Ám az időt is segíthetjük megérteni, amíg nem tud olvasni, szimbólumokkal készíthetünk napirendet vagy kis naptárat, hogy követni tudja, mikor mi fog történni. Ez az önállóságot is fejleszti.
A fejlesztéshez tartozik a feladathelyzet kezelése is, ám nem a kognitív kihívás a cél, hanem megtapasztalni, hogy egy feladatot elvégezni jó dolog! Utána lehet pici jutalommal ráerősíteni erre.
Ebben az életkorban a végrehajtó működés nem tökéletes, és ez rendben van így. Mégis támogathatjuk a várakozás képességét és az önállóságot is. Hiszen a cél a teljes önállóság elérése, majd felnőttként.
Az előadás teljes felvétele elérhető a Ficsak Családi Tudástárban, használatához csupán egy regisztrációra van szükség itt (ha korábban még nem tetted meg): https://csaladitudastar.hu/csatlakozz
A Tudástár használata teljesen ingyenes, már most is 30+ szakértő írásos és videós anyaga található meg a családi élet, gyermeknevelés minden területéről, és hónapról hónapra bővül az ismeretanyag!
Érdemes tehát már most csatlakozni és szétnézni, bizonyára találsz már most több olyan témát, ami érdekes és hasznos lehet számotokra!