Hal Melinda klinikai szakpszichológus 2025. április 24-én a Ficsak Szülőakadémia idei sorozatának záró előadását tartotta.

Témája a Határok, szorongás, dac – a személyes térben és azon túl, a kamasz korosztályt tekintve.

Határok

A szakértő először a határok fontosságáról beszélt Úgy látja: kevés a határ, vagy épp nincs is. Ám az ellenkezője sem jó, amikor túl sok az elv és nincs rugalmasság. Mindkét helyzet instabil állapotot eredményez, ami nem csupán a család gondja, hanem társadalmi szintű problémát jelent. Hiszen ha ez az állapot tartósan fennáll, az depresszióhoz vezet.

A statisztikák elkeserítő számokat mutatnak: minden negyedik fiatalkorú mentális problémákkal küzd, és minden ötödiknek van valamilyen diagnózisa is, akár több egyszerre. Ez azt jelenti, hogy osztályonként 10-12 fiatal is érintett lehet.

A szorongás az addikció esélyét is növeli, egyre korábban jelenik meg az alkohol vagy akár a drog is a fiatalok életében – de az okoseszközöket is ide sorolhatjuk! Ezzel összefüggésben sajnos az önsértések és öngyilkosságok száma is növekszik.

Szorongás

Hal Melinda elmondta, hogy egyre többször találkozik egy nevelési trenddel, ami szerint még a kisbabát is megkérdezik a szülők, kicserélhetik-e a pelenkáját. Vajon hol vannak a megfelelő határok, melyeket a nevelés során meghatározhatunk?

A jó határ konkrét, határozott, ugyanakkor rugalmas, és az aktuális érettséghez illeszkedően meg is van magyarázva.

Ha a fentiekből valamelyik nem teljesül, az félelmet és végső soron szorongást vált kis, a túlzott szorongás pedig leblokkolást jelenthet, ami kihat az eredményre, összegezte az előadó, majd rátért az előadás harmadik fontos elemére.

Dac

A serdülőkorral járó hormonális változások nagyfokú impulzivitást eredményeznek, ami a dachoz vezet. Megfigyelhető, hogy a biológiai érés korábban végbemegy, gyakran 5-6. osztályos korú lányok már menstruálnak, miközben az érzelmi érés nem követi a testi változásokat. Ez is társadalmi szintű probléma.

Mit tehetünk szülőként?

Minden szülőnek ismerős lehet, amikor gyermekünk magára csapja az ajtót. Szülőként érdemes ott állnunk képletesen ezen ajtó előtt – legyünk jelen, legyünk elérhetőek, amikor kinyílik, figyelmeztetett az előadó.

A cél, hogy érzelmi biztonságban érezze magát a gyermek, ne kelljen attól félnie, hogy elveszíti a szeretetünket.

Hal Melinda kiemelte: a sikeres élet kulcsa az érzelmi, és nem a kognitív intelligenciában rejlik!

Hasznos a sport, az érzelmekről való beszélgetés, valamint az értő meghallgatás módszere, amikor partnernek tekintve kifejezzük, hogy érdekel, mi történik vele, mit gondol – és nem a saját véleményünket szeretnénk elsősorban kifejezni.

Közös feladatunk a jó példa mutatása, megtanítani az érzelmi kommunikációt és segíteni az empátia fejlesztését, összegezte az előadó. Csak ez jelenthet alapot ahhoz, hogy fiataljaink sikeres felnőttekké váljanak!

Érdemes alternatívákat mutatni a digitális világgal szemben, közös beszélgetésekkel, családi programokkal. Kell, hogy legyen időnk a gyerekeinkre, szorítsuk keretbe a munkát, tartsunk mi is digitális böjtöt időnként!

Az előadás végén kérdéseket is feltehettek a résztvevők, melyek nagyrészt arra vonatkoztak, hogyan lehet érvényesíteni ezeket az elveket akkor, ha a többi szülő más elveket vall? Hal Melinda véleménye szerint a stabilitást a gyermekeinknek az jelenti, ha jelen vagyunk a valóságban mi is, és ki tudunk tartani a pozitívnak tartott értékeink mellett akkor is, ha a többség más irányba halad.

Megnéznéd a teljes előadást?

A teljes előadás felvétele visszanézhető lesz a Ficsak Családi Tudástárban, ehhez csupán egy regisztrációra van szükség itt:

👉https://csaladitudastar.hu/csatlakozz

A Tudástár használata teljesen ingyenes, a kamaszokról szóló idei sorozatunk első három előadását is már visszanézheted!