A Ficsak 2024. évi gyermekvédelmi kampányának első előadását a kütyühasználatról Vida Ágnes pszichológus tartotta a Gazdagréti Közösségi Házban.

Rögtön az előadás elején megtudtuk, hogy meglehetősen megosztó ez a téma, még a szakértők körében is: vannak, akik 3 éves korig a teljes tiltás mellett foglalnak állást, míg mások megengedőbbek. Nem csoda, ha a szülők között is rengeteg a bizonytalanság: tiltsák? Engedjék? Mennyit és hogyan?
Ráadásul sokféle eszköz van használatban, amikre a gyerekek sem egyformán reagálnak, ez mind árnyalja a válaszokat.

A WHO ajánlások mentén haladtunk, ez alapján 2 éves korig nem javasolt a képernyőnézés, hiszen éretlen az idegrendszerük még ehhez. Egy kivételt fogalmaznak meg: a videóhívást a nagyszülőkkel! A vizsgálatok szerint ez ugyanolyan hatással van a picikre, mintha élőben beszélnének velük.

2-5 éves kor között általánosságban összesen napi 1 órányi képernyőidő a javasolt maximum. Itt már érdemes megfigyelni a gyerekeket, hiszen lehet köztük érzékenyebb, akinek 20 perc is sok lehet. Fontos, hogy mindemellett ajánlott napi 240 percet (4 óra) aktív mozgással tölteni! A kütyüzés során kapott digitális ingereket legjobb egy kis szaladgálással levezetni, ebből következik, hogy ne lefekvés előttre időzítsük a megengedett mesenézést vagy online játékot. Továbbá hasznos, ha valamelyik szülő is ott tud lenni a gyerek mellett.

Furcsa módon a WHO ajánlás itt megáll, miközben a szülőknek továbbra is kihívást jelentenek a hétköznapi helyzetek, egészen kamaszkorig.

Szerencsére kaptunk még néhány fogódzót Ágitól a kütyühasználatra vonatkozóan, például a digitális piramis elvét.

A digitális piramis alsó szintjén olyan alkalmazások szerepelnek, amiket bátran használhatunk. Ezek közé tartozik az ebook olvasás, képernyőn való rajzolás vagy színezés, zeneszerzés, nyelvtanulás, a diafilmszerű mesék nézése, vagy interaktív mesekönyvek nézegetése. Ide sorolhatóak még az építő játékok is, ha nem másokkal játszik együtt, nincs chat hozzá, és mások nem rombolhatják le, amit létrehozott a gyerkőc.

A piramis következő szintjén azok a tevékenységek kaptak helyet, amiket lehetőleg kevesebbet vegyük elő – ez a felnőttekre is vonatkozik!-, például a közösségi médiában való hozzászólások írogatása, videók pörgetése. A mesék közül a régebbi, lassabb mesék javasoltak az 5-6 éves korosztálynak, amik a mindennapi élet ritmusát követik, nincsenek pörgősre összevágva. A minőségi stratégiai játékok is ide tartoznak.

A digitális piramis felső polcán szereplő online lehetőségeket pedig legjobb lenne kiiktatni az életünkből, tipikusan ilyen a közösségi média hírfolyam céltalan görgetése, vagy a videók hasonló pörgetése hosszú-hosszú ideig…

Z és alfa generáció

Az előadó kitért rá, hogy az ebbe az életkorba tartozó fiatalok már sokkal nagyobb ingermennyiséget kaptak, így számukra a multitasking teljesen természetes, sőt: akkor tudnak nehezen figyelni és koncentrálni, ha csak egyfelé kellene fókuszálni!

Mikor kapjon telefont a gyerek?

Nagy a nyomás a szülőkön, ha az osztályban már „mindenkinek van”. Sokszor már alsóban kérik az online eszközök használatát egy-egy iskolai feladathoz is.

Ági véleménye szerint nem is az életkor a perdöntő, hanem hogy mennyire tud vigyázni a holmijára, mennyire megbízható. Ha már megérti, hogy az online világban tett kommunikáció éppolyan súlyú, mint a való életben. Ha pedig csak a biztonság miatt kellene, vannak egyéb okos megoldások, például okosóra, ami szükség esetén néhány előre beprogramozott telefonszámot tud hívni.

Ha pedig már kapott telefont, tabletet vagy más eszközt, bátran meg lehet mutatni azt is, milyen hasznos dolgokra is használhatóak ezek: nyelvet tanulni, kreatív ötleteket keresni, megtanulni a térképhasználatot, felkutatni a környéken látnivalókat vagy kimozdulási lehetőségeket. Családi naptárat is be lehet vezetni, jegyzeteket, feladatlistákat vezetni. Ezek által hasznos készségekre tesz szert a gyermek, miközben a szülők is példát tudnak mutatni ezek használatával.

Az előadáson szó esett még arról is, hogyan közelítsen a szülő a gyerekhez, ha szeretné tudni, pontosan mit csinál online és kikkel, milyen alkalmazásokkal nem árt képben lenni, hiszen rengeteg helyen válhatnak csalás áldozatává – akár egy „törpös” játékban is!

Szó esett a TikTok kihívásokról, az érzelemkezelésről, és hogy miért fontos kisgyermekkortól odafigyelni, milyen szituációkban (ne) adjuk a gyerek kezébe az okoseszközt, vagy kapcsoljuk be a TV-t, különben a későbbiekben komoly nehézségek adódhatnak.

Ha kíváncsi vagy ezekre a témákra is Ági nagyon konkrét tanácsaival fűszerezve, a teljes előadást hamarosan megnézheted a Ficsak Családi Tudástár felületén: www.csaladitudastar.hu
A belépéshez regisztráció szükséges, a használat teljesen ingyenes!